Page 57 - T

Basic HTML Version

Yaşam deneyimlerinden yola çıkarak, bir amacın, düşüncenin,
doğaçlama, rol oynama gibi tekniklerden yararlanarak canlan-
dırılmasıdır. Bu canlandırma süreci bir lider eşliğinde yürütülür.
Spontaniteye, şimdi ve burada ilkesine, –mış gibi yapmaya
dayalıdır ve yaratıcı drama, oyunun genel özelliklerinden
doğrudan yararlanır. Herhangi bir olay, olgu, soyut-somut bir
durum, bir gazete haberi, bir karikatür, yazının (edebiyatın)
tüm türleri, yarım bırakılmış herhangi edebi bir metin, bir
yaşantı, anı, fotoğraf, bir ders konusu, yaratıcı dramada işlenecek
konuyu rahatlıkla oluşturabilir.
DRAMA DERSLERİ İÇİN 4 TEMEL AŞAMA
Energising - Harekete Geçirme
Focus - Odaklanma
Enemble - Uyum,Birlik
Improvisation - Doğaçlama
ÖNEMLİ NOTLAR
Brian way ;
"Gelişim çizgisel bir beceri ilerlemesinden çok 7 bireysel
boyutun çembersel bir ilerlemesi yoluyla olmaktadır." / 1967
1. Konsantrasyon
2. Duyular
3. Hayal Gücü
4. Fiziksel Varlık
5. Konuşma
6. Duygu
7. Zeka
D. Heathcote;
"Eğer dünyayı çocuklar için daha basit ve anlaşılır yapacak bir
yol varsa neden kullanılmasın ?"
KullanılanTeknikler
Rol Kartı
Doğaçlama
Emprovizasyon
Gölge Oyunu,Maske
Kukla
İmge
Karakter çalışmaları
Eşya,nesne dönüştürme
Yeniden canlandırma
Foto hikaye
Resmin hikayesi
.... 100 'e yakın teknik kullanılıyor
DoğaçlamaTeknikleri
Temadan yola çıkarak
Sinopsisten yola çıkarak
Geriye Dönüş
Zincirleme
-kelimelerle
-aksiyon,mekan,tipleme
Fotoğraf Öyküsü
Öykü-Masal tamamlama ve değiştirme
Şiirden yola çıkarak
Anıdan yola çıkarak
Müzik ve şarkı sözü
Gazete veya reklamkullanımı
Atasözü ve deyimaçıklama
Resmin öncesi...
Harriet-Finlay Johnson;
“Neden anaokulunda var olan oyunlar diğer yaş grupları için
de devam etmiyor? Ben böyle bir şey yapmak istiyorum,
öğretmenin ortaya çıkardığı ya da yönettiği oyun yerine
çocuğun kendi oyununu ortaya koymasını sağlamak lazım.”
D. Heathcote;
"Ben öncelikle öğretme işinin içindeyim, oyun yapma değil;
hatta oyun yapmaya dahil olduğum zamanlar bile. Ben her
şeyden önce çocukların düşünmesi, bir şeyi başka şeylerle
ilişkilendirebilmesi, iletişim kurması için yardım etmekle meşgul
oluyorum. Ben öncelikle sınıfın ilgi alanlarını genişletmesine
ve yeteneklerini diğer insanlarla ilişki kurmak üzere dönüştürmesine
yardım etmekle ilgiliyim. Bu sürecin sonunda iyi bir tiyatro da
ortaya çıkabilir; fakat ben önce bu süreçten iyi insanların
çıkmasını istiyorum”
SONUÇ
İşin özünde sanat her dalıyla insanlığa ve huzura açılan bir
eğitmendir. Tiyatro ile düşüncelerini, müzik ile ruhunu, resim
ile bakış açını, dans ile bedenini eğitebilirsin. İşte sanat eşittir
hayat.
Hem toplumun içinde kaybolmayan aynı zamanda farklılığını
samimiyetle yaşatan hem de hayatın tüm gerçekliği ve
genişliğinden faydalanıp öğrenmeyi yaşayarak yapan bireyler
yetiştirmemiz gerek. Unutmayalım ki bahsi geçen öğrenci bir
can.
Emile Durkheim; "Eğitim ,yetişmiş kuşağın birikimlerini yetişmekte
olan kuşağa yöntemli bir şekilde aktarmasıdır."
Drama bir yolculuktur. Eğitimde drama ile bu yolculuk büyük
bir macera olur. Örneğin tarih dersi; Tarihe bir yolculuk. Bir
gün İstanbul'u feth edersin adın Fatih olur,bir gün Venedikte
bir tacir olursun. Rol kartın ne derse sen o'sundur. Artık
yaşarsın ve yaşadıkça kalıcı tam bir öğrenme başlar.
Çocukların yaptığı herşey sanat. Demek ki sanat ile doğuyoruz.
Peki neden vazgeçiyoruz ve ne kaybediyoruz farkında mıyız ?
Hayat direncimiz,motivasyonumuz giderken bir yandan da
yaratıcı yönümüzü kapamış oluruz. Fikirlerimiz veri kaynaklı
olmaya başlar. Bir süre sonra üretimden uzak sadece çok
çalışan bir halimiz olur.
Günümüzdeki teknolojik kargaşanın getirdiği anti sosyal
bireylerin yetişmemesi için ziksel ve motor gelişimlerin
önemi vardır. Bu nedenle spor ve sanatın temel amaçlarını
barındıran tiyatro vedrama oyunlarını ders ve eğitimsüreçlerinde
daha yoğun kullanmalıyız.
Yazı
55