Page 56 - T

Basic HTML Version

Tiyatroya bakınca hayatı, oyuncunun temel özelliklerine
bakınca ise öğretmeni görüyoruz. Tüm bu süreç ise dramatik
bir nefes. Herkes sosyal, estetik hayatlarında ve bireysel
gelişimlerinde ruhsal, ziksel ve hissel olarak bu süreci yaşayarak
öğrenir. Ancak drama işte tam bu noktada oyundan doğarak
devreye girer. Dramatik olan bu süreci algılama, çözüm
üretme ve yönetme konusunda önemli bir ön yolculuk olur.
“Geleceği kurmak için ihtiyacımız olan şey, yeni analitik
modellemeler değil, hayal gücü ile ortaya konan tasarımcı ve
bütüncül çözüm modelleridir.” cümlesinden yola çıkarak her
modelin bir devri vardır ama hayal gücünün sınırları olmadığını
bir daha vurgulayalım. İleriye gidebilmek için yolun açık
olması lazım. Göremesek bile açık olduğunu bilmek gerek.
Yukarıdaki 4 öğretmen arasında muhakkak ki hepsinin belirgin
gelişen yöneleri vardır. Ancak eğer amaç öğretmek ve öğret-
tiğimizin kalıcı ve kullanılabilirliği ise uygulayıcı model ve drama
devreye girmelidir.
• Ezbere yönelik ve zevk aldırmayan öğrenim
• Didaktik eğitim anlayışının dışına çıkmak
• Maksimum düzeyde etkileşimli öğretim metotları bulmak
• Bilişsel,duyusal,direnişsel harman tetiği aramak
Drama nedir? - Ne değildir ?
Tiyatro yada oyunculuk değildir. - Ama tekniklerini kullanır.
Tiyatro gibi sonuca odaklı değildir. - Sürece odaklı, tam öğrenme
amacındadır.
Katılımcı süreç boyunca aktiftir. - Tiyatro gibi izleyici kalmaz.
Işık,dekor,kostüm vb. öğretme merkezlidir. - Tiyatroda ise
izleme yöneliktir.
Yazı
54
NASIL ÖĞRETMEN ve NEDEN DRAMA ?
Dramatizasyon değildir. Metne bağlı olmaz. - Kurgu ve doğaçlama
odaklıdır.
Taklit yada olma eylemi gerekmez. - Rol yapma ve deneme
gerekir.
* Metne bağlı yapılan canlandırma dramatizasyon, seyirci ile
yapılırsa tiyatro,
içine yaşantı katılırsa drama olur.
Eğitimde Drama kısaca ne yapar ?
Bilgiyi aktarmak yerine öğrenimi bilgiye ulaştırır
İlgiyi nasıl çekmeli,nasıl motive etmeli peşinde olmak yerine
disipline edilmiş özgürlük içinde kurgusal oyunlar ve gerçek
deneyimlerle varolan drama ile keşif süreçlerini incelemek
gerekmektedir.
Eğitimin asıl görevi olan çabayı öne çıkarıp ilgiyi yoğun ve
toplu hale getirerek, dağınıklıktan uzak,empati kuran ve
problem çözebilen bireyler yetiştirebiliriz.
Öğretmenliğin temelinde olan yaratıcı drama temel eğitim
sürecinde etkin olmakla birlikte akademik eğitim içinde
unutulmayan,kolay algılanan,hayata adapte edilebilir bilgi
aktarma modelidir.
*
*
*
*
Drama'nınYararları
Empati becerileri
Gelişmiş konuşma yetisi
Kelime dağarcığı
Hayal gücü
Sorgulayabilme yetisi
Eleştirme bilgisi
Kritik düşünme
Konsantrasyon
Odaklanabilme
Dinginlik
Mutlu olmak
Doyumyaşamak
Öz güven
Problem çözümü
ve çok daha fazlası
Bilimsel Yöntemler
Arama
Araştırma
Sorgulama
Kıyaslama
Çözümleme
Kategorilendirme
Sentezleme
Belgeleme
Yorumlama