Page 43 - 34. sayi

Basic HTML Version

verimliliklerini ve performanslarını artırabilecek düşünce ve
davranış kazanmaları yönünde onları yönlendiren kişidir.
Öğretmenlerimizin konusunda yeterli bilgi, beceri ve davranışlarla
donatılmış olması yanında, öğretmenlik mesleğini sevmesi,
mesleğinin öneminin bilincinde olması gerekir. Öğretmen
bilgisiyle, konuşmasıyla, davranışlarıyla ve giyinmesiyle rol
model olabilmelidir.
Öğretmen kitaptaki bilgileri aynen aktaran değil, bilgilerin
öğrenilmesine rehberlik eden kişidir. Bilgiye nasıl ulaşılacağını
öğreten kişidir. Bugün bazı özel statüdeki bilgiler hariç olmak
üzere, neredeyse ulaşılamayacak bilgi yok gibidir. İnternetin
gelişi ile birlikte insanoğlunun o güne kadar sahip olduğu
bilginin ilk on yılda ikiye katlandığı söylenmektedir.
Türkçe’yi doğru ve etkin kullanarak iletişim becerilerinin
geliştirilmesi de önemlidir. Bir toplumu ulus yapan en önemli
değerler arasında dil ve kültür gelir. Güzel Türkçe’mizin korunması
ve doğru kullanılması konusunda öğretmenlerimize ciddi
görevler düşmektedir.
Ekmek bedeni, kitap beyni doyurur. Okumanın özendirilmesi
ve okuma alışkanlığının kazandırılması önemli bir konudur.
Okullarda bu konu yaygınlaştırılmaya çalışılmalıdır. Başarılı
liderlere baktığımızda çok kitap okuyan kişiler olarak dikkat
çekerler. Atatürk, Türk Tarihinde en çok kitap okuyan
liderlerden birisidir. Timur ve Fatih Sultan Mehmet’in de çok
kitap okudukları bilinmektedir. Atatürk’ün tespit edilebilen
okuduğu kitap sayısı 4.000’in üzerindedir. Kütüphanesinde
13.000 civarında kitap olduğu tespit edilmiştir. En çok tarih,
sosyal bilimler,edebiyat, ve dil bilimi konularında okumuştur.
Bu yönle bakıldığında, Atatürk’ün başarısının sırlarından birini
görmek mümkündür.
Öğrenciliği biten öğretmenin, öğretmenliği de biter. Sahip
olduğumuz bugünkü bilgiyi, üzerine bir şey katmadan yarın
da kullanırsak gelişim sağlanamaz. Sürekli gelişim eğitim
kadroları için olmazsa olmazlar arasındadır.
Yaşam Boyu Öğrenme
Bilgi ve iletişim olarak bilinen bilişim teknolojilerinde çok hızlı
bir değişim yaşanmaktadır. Günümüzde; eğitim anlayışı,
eğitim politikaları ve eğitim yöntemlerinde hızlı değişimler
yaşanmaktadır. Eskiden“kişilerde kalıcı bir davranış değişikliği
yaratmak” olarak tanımlanan eğitim, artık “kişilerde var olan
yeteneklerin tespiti ve geliştirilmesi” olarak tanımlanmaya
başlamıştır. Eski zamanların en değerli insan tipini oluşturan
“çok bilen insan” yerini “bilgiyi gerektiğinde nerde, nasıl
bulabileceğini bilen insan”a bırakmıştır.
Yaşamda kullanılmayan bilgi, uzun süreli belleklerde yer
kaplamaktan öteye gidemez, uygulama alanına aktarılması
gerekir. Zaten yapılan bilimsel çalışmalarda bunu destekliyor.
İnsanlar;
• Okuduklarının yüzde onunu,
• Duyduklarının yüzde yirmisini,
• Gördüklerinin yüzde otuzunu,
• Hem görüp hem duyduklarının yüzde ellisini,
Bilginin büyük bir süratle üretildiği, üretilen bilginin hızla
tüketilerek teknoloji ve bilimsel gelişim olarak insanlığın
hizmetine sunulduğu çağımızda, başarıyı ancak yaşam boyu
öğrenmeyi ilke edinmiş bireyler yakalayabilmektedir.
Gelecekte Başarı
Gelecekte başarı; sürekli öğrenme ve öğrendiklerini
analiz/sentez yoluyla ayrıştıran ve hede eri doğrultusunda
kullananların olacaktır. Bu nedenle; sürekli öğrenmemiz,
düşünmemiz, gelişen teknoloji, ulusal ve uluslar arası olaylar
konusunda farkındalığımızı artırmamız önemlidir. Büyük
Türkiye’mizi İnsani Gelişme Endeksinde de dünyanın sayılı
ülkelerinden biri olarak görmek istiyorsak, hepimizin eğitim
alanında gayret göstermesi ve katkı sağlaması önemlidir.
Eğitim meşalemizin her geçen gün daha parlak bir şekilde
yanması dileklerimle…
• Görüp duyup söylediklerinin yüzde seksenini,
• Görüp duyup söyleyip dokunduklarının/uyguladıklarının
yüzde doksanını hatırlıyorlar.
Bu bilinç ve anlayışın tüm okullarımızda yaygınlaştırılarak,
kalıcı öğrenmenin oluşturulmasına ve bilgi okuryazarlığı
ötesinde öğrenmenin öğrenilmesine ihtiyaç duymaktayız.
Yazı
41
Bilginin büyük bir süratle
üretildiği, üretilen bilginin
hızla tüketilerek teknoloji
ve bilimsel gelişim olarak
insanlığın hizmetine
sunulduğu çağımızda,
başarıyı ancak yaşam
boyu öğrenmeyi ilke
edinmiş bireyler
yakalayabilmektedir.