Page 25 - 34. sayi

Basic HTML Version

Makale
23
Yrd. Doç. Dr. M.Sencer ÇORLU
Bilkent Üniversitesi
Matematik bir işe yaradığı zaman da, bir işe yaramadığı zaman
da sevilmesini arzu ettiğimiz bir disiplindir. Okul matematiği
ise öğrenilmesi zevkli ve gerekli olan bir çok farklı bilgi ve
beceriyi içerir. Matematik öğrenmek için sınıfımıza gelen
öğrencilerimiz farklı inanç ve değerleri de beraberinde getirirler.
Bazı öğrencilerimiz için matematik yapmak sanata eşdeğer
kişisel deneyimlerinin üzerinde bir yücelikte olabilir. Bu
öğrencilerimiz yurt dışı üniversitelerde matematikçi olarak
yetişmeleri için desteklenmeli ve takdir edilmelidirler. Çünkü
ülkemizin, hayatını matematiğin güzelliğine samimiyetle
adayacak çok daha fazla matematikçiye ihtiyacı bulunmaktadır.
Matematik dersi, en az bu öğrencilerimiz kadar matematik
dersinden zevk almasını istediğimiz diğer öğrencilerimiz için
de hayatlarında kullandıkları bilgi ve becerileri geliştirmelerine
yardımcı olmak zorundadır. Bu öğrencilerimiz üniversite seviyesinde
matematik öğretmenliği, mühendislik, doktorluk, ya da zik,
kimya, biyoloji okumak isteyebilirler. Bazıları ise arkeoloji,
sanat, ve sosyal bilimler gibi alanları tercih edeceklerdir.
Matematik eğitimini okul seviyesinde öğrencilerimizin farklı
inanç, değer, ilgi ve tercihlerine saygı duyarak yürütmek ise
matematik öğretmenlerimizin görevidir. Her öğrencinin tüm
okul matematiği konularını ve becerilerini öğrenme hakkı
vardır ve bu haktan mahrum bırakılamaz (Corlu, 2015).
Bugünokullarımızdayürütülenmatematikeğitiminde, öğrencilerin
matematiksel ilişkileri ezberlemeleri beklentisi yaygındır. Örneğin,
“dikdörtgeninalanı, eni ileboyununçarpımınaeşittir”. (bakınızŞekil 1).
Bu yaygın beklenti yüzlerce benzer örneğin sınıf içinde
çözülmesi ya da ödev olarak verilmesi ile desteklenir.
Örneğin, “aşağıdaki soruları yanıtlayınız”. (bakınız Şekil 2)
Çağdaş matematik eğitimi ise, kavramsal anlamaya (geçmiş
deneyimlerin kullanılmasına) vurgu yapar. Örneğin, “Eni 4
metre, boyu 8 metre olan bir dikdörtgenin içine eni ve boyu
1 metre olan karelerden kaç tane sığar?” (bakınız Şekil 3).
Çağdaş matematik eğitimi aynı zamanda gerçek yaşam
örnekleri ile desteklenir. Örneğin, “Ahmet Bey kısa kenarı
1000m., uzun kenarı ise 1500m. olan dikdörtgen biçimindeki
tarlasını bütün çocuklarına kare biçiminde tarlalar düşecek
şekilde paylaştırmıştır. Buna göreAhmet beyin en az kaç çocuğu
vardır?”(Bayazit, 2013, s. 1908).
Çağdaş matematik eğitimi tümevarımsal öğretmenlik yöntem-
lerinin kullanılmasını salık verir ve genellemeler ile değişkenler
arası ilişkilerin öğrenciler tarafından fark edilmesinin önemini
vurgular. Örneğin, “ilk şekilde mavi ile gösterilen havuzun alanı
ile, çevresine yerleştirilen yeşil seramiklerin oluşturduğu alan
arasında nasıl bir ilişki vardır?”(bakınız Şekil 4).
*
*
*
*
*
FeTeMM – STEM Eğitimi Nedir?
Geleceğin Matematik Sını arında Hangi
Yaklaşımları Zorunlu Kılar?
en
şekil 1
boy