Page 48 - T

Basic HTML Version

Tablo 5’te görüldüğü gibi genel kültür ve eğitim bilimleri
testinde ilk 10 da yer alan iller nispetendüşükYGS-LYS puanlarıyla
görülen illerdeki eğitim fakültelerinde gerçekleşmektedir.
Buna göre genel kültürde ilk 3 te Siirt Bingöl, Kırşehir; eğitim
bilimleri testinde ise Erzincan, Bayburt, Siirt illeridir; genel
yetenek açısından ise Ankara 1. sırada onu izleyen iller Kırıkkale
ve Kırşehir olarak gerçekleşmektedir. Özetle YGS+LYS puanlarıyla
KPSS sonuçları arasında eğitimin doğası ve niteliğiyle paralel
olmayan bir sonuç gözlenmektedir. Bu amaçla atanma süreci,
mesleğe kabul sınavları bağlamında, giriş sınavlarında önerildiği
gibi yeni bir yapı ve içeriğe kavuşturulabilir.
YÖK ve MEB öğretmen yetiştirme ve istihdam konularındaki
görev ve sorumlulukları kapsamında mümkünse iş birliği
yaparak mevcut politikaları bir bütün olarak gözden geçiril-
melidir. Bu amaçla öğretmenlik mesleki yeterliklerinin
yeniden tanımlanacağı Ulusal Öğretmen Strateji Belgesi
ivedilikle kamuoyuna açıklanmalıdır. Taslak halinde olduğu
düşünülen söz konusubelgeninbuhaliyle akademik dünyanın
ve eğitim kamuoyunun bilgisine sunularak tartışmaya
açılması yararlı olacaktır. Bu doğrultuda 64. Hükümetin ilk
altı aylık eylem planına aldığı öğretmen yetiştirme politikaları
program yapıları, müfredat içerikleri gibi konular sistem
bütünlüğü içinde tartışılabilecektir. Sonuç olarak böylece
mesleki yeterliklerle müfredat içeriklerinin öğrenme öğretme
ortamlarının, ölçme değerlendirme yaklaşımlarının ve benzer
bir dizi bileşenin yeniden değerlendirilmesi daha gerçekçi
ve tutarlı bir biçimde yapılabilecektir (İlgili Ek –6 ve 7).
Mesleğe kabulde hiç bir akademik ölçme ve değerlendirme
sürecine tabi tutulmayan kamu yararı, arz-talep dengesi,
insan gücü planlaması ya da hayatın doğal akışına, ayrıca
eşitlik, bilimsellik, hakkaniyet gibi temel ilkelere aykırı olan
Pedagojik Formasyon Programları derhal kapatılmalıdır.
5
6
yüksek puanla öğrenci kabul eden fakültelerin KPSS’ de başarısız olması başka bir anlatımla beklenenin aksine düşük üniversite
giriş puanlarına rağmen yüksek KPSS sonuçları sınav güvenliği açısından olduğu gibi mesleğin statüsü ve saygınlığı açısından da
kaygı vericidir.
Son üç yılın öğretmenlik alan bilgisi test ortalamalarına
bakıldığında öğretmen eğitiminin niteliğinin giderek düştüğü
anlaşılmaktadır. 50 soruluk alan bilgisi test ortalamalarının
branşlar düzeyinde incelendiğinde ise en yüksek ortalamanın
30.8 ile Türkçe öğretmenliğinde, en düşük ortalamaların ise
12.8 ile biyoloji, 14. 5 ile kimya programlarında olduğu anlaşıl-
maktadır. Özetle öğretmen eğitimi sadece genel kültür ve
genel yetenek boyutlarında değil, öğretmenlik alan bilgisi
testlerinde de alarm vermektedir. Ayrıca KPSS ortalamaları ve
standart sapmalarıyla ÖABT başvuran aday sayılarına ilişkin
tablolar Ek_4 ve 5’te verilmiştir.
Öğretmenlikmesleği bir kariyer mesleği olarak düşünülmeli ve
bu amaçla öncelikle mesleğe kabul koşullarının standartları
kabul edilebilecek bir zaman dilimi içinde yükseklisans
düzeyine yükseltilmelidir.
MEB tarafından isabetli bir şekilde Şubat 2016 atamalarında
uygulamaya konan altı aylık aday öğretmen eğitimi eğitim
fakültelerinin girdi kalitesini yükseltmek amacıyla kabul
aşamasına çekilebilir. Böylece YGS + LYS + Mesleki Yeterlik
Sınavı kapsamında önerilen seçme sisteminin bir bileşeni
7
8
Tablo 6’da görüldüğü gibi 2011 den bu yana yaklaşık 150 bin
dolayında artmıştır. Bu sayıya 2015-2016 öğretim yılında 100
bin formasyon programı mezunu ve yaklaşık 60 bin eğitim
fakültesi mezunu eklendiğinde 2016 KPSS eğitim bilimleri
sınavına yaklaşık 700 bin öğrencinin gireceği tahmin edilebilir.
Özetle mevcut öğretmen yetiştirme politikalarının sürdürüle-
bilir nitelikte olmadığı anlaşılmaktadır.
Kaynak: www. osym.gov.tr
Kaynak: www. osym.gov.tr
Kaynak: www. osym.gov.tr
Tablo 5. İller bazında KPSS Puan Ortalamaları
Tablo 6. KPSS Eğitim Bilimleri Sınavı Başvuran Aday Sayısı
Tablo 7. ÖABT Ortalamaları
Makale
46