Page 50 - 34. sayi

Basic HTML Version

Yazı
48
Oyunbaz Öğretmenler
Nur ŞATIROĞLU
Eğitim Danışmanı
Montaigne 16. yy’da yaşamıştır. Görüyoruz ki, sadecegünümüzde
değil, yüzyıllardır eğitim, üzerine en çok tartışılan ve daha iyi
düzeye getirilmeye çalışılan alandır. Çünkü toplumların
varlığını sürdürmesi, toplumlararası yarışta yer edinebilmesi
için en fazla önem verilmesi gereken konudur.
Bugün dünyada eğitim konusunda geliştirilmeye çalışılan
uygulama, bildiğimiz şeyleri öğretmektense öğrencilere nasıl
öğrenecekleri konusunda yol gösterici olmaktır. Günümüzde
“Okul” un misyonunu sosyal beceriler ve davranış kontrolü,
bilişsel ve akademik çalışmalar, hayal gücü ve yaratıcılık diye
üç başlık altında toplayabiliriz. İçinde bulunduğumuz zamanda,
anne babalar yoğun çalışmakta ve hızlı yaşam temposu ile
çocuklarına ayırdıkları zaman azalmaktadır. Bunun sonucunda
sosyal becerilerin gelişimi ve davranış kontrolü daha çok
okuldan beklenmektedir. Bilişsel ve akademik çalışmalar, okulun
temel görevi olarak görülmekte ve sistemdeki zorunluluklar
gereği daha fazla yer ayrılmaktadır. Bunların yanında sosyal
etkinliklere, hayal gücü ve yaratıcılık gelişimine çok az hatta
hiç zaman ayırılamamaktadır.
Oysa eğitimin amacının
yetenek ve becerileri ortaya çıkarıp, yaşama katmak
olduğu bilinmektedir. Bu da yaratıcılık ve hayal gücü ile
yakından ilişkilidir.
Yaşadığımız yüzyılda eğitimcilerin eğlenceli ve zevkli eğitim
ortamı tasarlamaları beklenmektedir.
Ayrıca öğrencilerin
farklılıklarını kabul eden, destekleyen, üst düzey düşünme
becerilerini geliştiren ve hayata hazırlayan, hatta öğrencilerin
hayatın kendisini deneyimlemelerini sağlayan öğrenme
ortamları hede enmektedir.
Bu hede ere ulaşmak için günümüzde eğitimciler olarak
soracağımız sorular: Nasıl öğrenirim? Diğerleri nasıl öğrenir?
Merak, ilgi ve istek nasıl uyandırılabilir? Yeni, farklı, alışılmışın
dışında ne yapabilirim?Öğrencilerinöğrendiklerini yansıtmalarını
nasıl sağlarım? Öğrencileri bütünüyle nasıl değerlendiririm?
Soruları olmalıdır.
Yapılan çalışmalarda öğretmenlerin de eğlenceli ve zevkli
eğitim ortamı beklediği görülmektedir. Örneğin; 2015 yaz
hizmet içi eğitim programı kapsamında, Yenilikçi Öğrenme
Merkezi ekibi ile gerçekleştirdiğimiz öğretmen eğitimlerinde
ve yaptığım diğer yetişkin eğitimlerinde de katılımcıların
beklentilerinin;
aktif olmak, eğlenceli, uygulamaya dair
sunumlar olan öğrenme ortamlarında bulunmak, yeni ve
farklı tekniklerle karşılaşmak, öğretmen merkezli eğitim
almamakolduğugörülmüştür.
Bu beklenti analizine dayanarak
şunu ifade edebiliriz ki öğrencilerin içinde bulundukları
öğrenme yolcuğunda, nasıl bir öğrenme ortamı, sistem ve
hizmet sunduğumuzu sorgulamak daha adil olacaktır.
Kısaca:
Oyun ile zenginleştirilmiş eğlenceli öğrenme ve uygulamalı
eğitimtümöğrenenlerin isteği olarak karşımıza çıkmaktadır.
Konfüçyüs’ün dediği gibi: “İşitirsem unuturum, görürsem
hatırlarım, yaparsam öğrenirim. ”Bunun için de eğitimin kilit
“E
ğ
itim hakkında
tek bildi
ğ
im
ş
u:
İ
nsano
ğ
lunun
ş
imdiye
kadar kar
ş
ıla
ş
ğ
ı en
büyük ve en önemli
güçlük, çocukların
nasıl yeti
ş
tirilmesi
gerekti
ğ
i meselesidir.”
diyor Montaigne.