Page 31 - 34. sayi

Basic HTML Version

Elgiz HENDEN
Eğitim Danışmanı
Öğrenmeye Giden Yol Sosyal ve
Duygusal Becerilerden Geçiyor...
Şöyle bir kendi öğrencilik yıllarınıza gidin, hangi öğretmeninizi
minnetle anımsıyor, “bugünkü ben olmamda emeği büyük”
diyorsunuz? Müfredat neyse onu size kelimesi kelimesine
öğreten öğretmeninizin mi, gözlerinizin içine bakan, sizi
konuya dahil eden, o günkü ruh halinizi ya da duygularınızı
anlayıp ona göre davranan, takım çalışmasına, düşünmeye,
potansiyelinizi ortaya çıkarmaya teşvik eden öğretmeninizin
mi? Neden hepimiz Ölü Ozanlar Derneği lminde, o ciddi,
disiplinli ve akademik saygınlığı yüksek yatılı okula gelen yeni
İngilizce öğretmeninin, öğrencilerine ders kitaplarını yırttırıp,
onları kalıplaşmış düşünce şekillerinden uzaklaşmaya ve
geleceğe yönelik hayatlarını şekillendirmeye teşvik edişini
hayran hayran seyrettik? En önemlisi, bizler bunu sını arımız-
da, okullarımızda ne kadar uygulayabiliyoruz?
Size, kitapları yırttırındemiyorum…Sosyal duygusal öğrenmenin
öneminden bahsediyorum çünkü sosyal duygusal öğrenme,
“okullar öğrencilere entelektüel bilgi ve ziksel becerilerin ötesini
de öğretmeli, sosyal ve duygusal becerilerini geliştirme fırsatı
vermeli”
diyor.
Kimi öğrenci okula, bazı sosyal becerileri, en küçük sosyal
topluluk olan ailede edinmiş olarak geliyor. Kimi ise duygularıyla
baş etme, öfke yönetimi, dinleme becerileri, paylaşma ve
işbirliği gibi sosyal becerileri kazanmadan öğrenci sıralarına
oturuyor. Kazanılmamış bu sosyal beceriler ve duygu yönetim
becerileri de hem sınıf hem de okul ortamında kişiler arası
çatışmalara, anlaşmazlıklara sebep oluyor. Bu becerileri
okulda da kazanamazlarsa, hayatlarının geri kalanında sosyal
ilişkilerinde problem yaşayan birer bireye dönüşecekler…
Sosyal Duygusal Öğrenme’de 5 ana beceriden bahsedilir:
• Kendini tanıma:
Kendi duygularını ve düşüncelerini analiz
edebilme, bu duygular sonucu davranışlarını yönetebilme
becerisidir. Bu becerileri kazandığında öğrenci kendi
sınırlarını, güçlü yönlerini, geliştirmeye açık alanlarını bilir,
ona göre davranır. Bu, öz güveni geliştirir, hayata olumlu
bakmaya teşvik eder.
• Kendini yönetme:
Farklı koşullar altında duygularını,
düşüncelerini doğru biçimde düzenleyebilme, stresi
yönetme, dürtüsel davranışları kontrol edebilme, kendi
kendini motive edebilme becerileri hedef belirleyip bu
hedefe doğru ilerlerken kullanacakları en önemli beceril-
erden.
• Sosyal farkındalık:
Kendisi dışındakilerin de farkında olma,
onların ne düşündüğü ve ne hissettiği ile ilgili olmanın
ötesinde onlarla empati kurabilme becerileri, sosyal ve etik
kuralları anlamalarını ve toplumda yer bulmalarını sağlar.
• Sosyal ilişki becerileri:
Sağlıklı ve tara arın karşılıklı olarak
fayda gördükleri bir ilişki kurabilmek için kişinin açık bir
iletişim kurmayı, dinlemeyi, ekip çalışmasını ve düşüncesini
savunmayı bilmesi gerekir.
• Karar verme becerisi:
Yapıcı, durumu gerçekçi olarak
değerlendirerek, başkalarının önceliklerini ve ahlaki kuralları
dikkate alarak seçim yapma becerisidir.
Makale
29